Mitä me oikeastaan edes saamme aikaiseksi? Uusittujen verkkosivujen ja niiden perusoptimoinnin vaikutukset

Mitä me oikeastaan edes saamme aikaiseksi? Uusittujen verkkosivujen ja niiden perusoptimoinnin vaikutukset

by Tuomo Antikainen, 21/02/2019

Kirjoitin vähän aikaa sitten blogikirjoituksen otsikolla ”Mitä me oikeastaan edes teemme”.  Juolahti tuossa mieleen että voisi olla hyvä kirjoittaa myös siitä, mitä me oikeastaan edes saamme aikaiseksi. Eli kuinka palvelumme ovat toimineet nykyisillä asiakkaillamme. Aloitetaan näiden juttujen läpi kahlaaminen tässä kirjoituksessa teemalla; Miten uusitut verkkosivut ja niihin tehty perusoptimointi vaikuttavat äärimmäisen positiivisesti liiketoimintaan.

Aloitamme yhteistyön kaikkien asiakkaidemme kanssa aina ensin uusimalla ja / tai muutoin säätämällä heidän verkkosivunsa kuosiin. Tämän jälkeen on vasta järkeä jatkaa muihin toimenpiteisiin. Eli perusjutut ensin kuntoon. Seuraavassa muutamia syitä miksi sivuja kannattaa välillä uusia ja päivittää.

  1. Sivut ja niiden yleisilme on vanhentunut
  2. Sivuilla käytetty tekniikka on vanhentunutta
  3. Sivusto on hidas
  4. Sivusto ei ole mobiiliystävällinen (responsiivinen, eli kaikille laitteille suunniteltu)
  5. Sivustolta puuttuu liiketoimintaa ja tehokasta ostopolkua tukevia ominaisuuksia
  6. Sivuston hakukoneluettavuus on heikko tai sitä ole optimoitu hakukoneita varten mitenkään (Tämä vaatii säännöllistä huomiota)
  7. Sivu ei löydy kunnolla tai mikä pahinta ollenkaan hakukoneista
  8. Sivuston rakenne ei tue tehokkainta mahdollista ostopolkua tai sitä ei ole suunniteltu ollenkaan. Eli sivu saattaa olla sekava ja vierailijaa ei saada toimimaan halutulla tavalla sivustolla, ottamaan esim. yhteyttä, ostamaan tai tekemään tarjouspyyntö
  9. Vierailijoiden välitön poistumisprosentti on korkea
  10. Vierailijat eivät viihdy sivuilla tarpeeksi kauan
  11. Sivuilta puuttuu tehokasta digitaalista markkinointia tukevia ominaisuuksia. (Sosiaalisen median ominaisuudet, päivittyvä sisältö jne)
  12. Sivuston päivittäminen itse on vaikeaa tai edellytykset (esim uutisosio tai blogi) tähän puuttuvat (Jatkuvasti päivittyvä sisältö ja uuden sisällön tuottaminen on tärkeää!)
  13. Sivustolla on tietoturva-aukkoja (vanhentuneita lisäosia, teemoja, ei SSL suojausta jne).
  14. Sivu ei tuo tarpeeksi liidejä ja kauppaa. Tämä on tosin enemmän seurausta siitä jos edelliset asiat eivät ole kunnossa (Nettisivu ei saa nykypäivänä olla enää vain ”esite” verkossa, sen tulee olla aktviinen ”myyjä” ja ”väsymätön markkinoija”)

Mutta nyt siihen, mitä saadaan aikaiseksi kun mm. edellämainitut seikat hoidetaan kuntoon. Käytän esimerkkinä keskiarvoja  asiakkaillemme saaduista tuloksista 3kk tarkkailujaksolla uusien sivujen julkaisun jälkeen. Laskelmissa mukana vain ne joilla oli jo ennestään olemassa sivut. Kokonaan uudet projektit jätin pois vääristämästä lukuja. Lisäksi Growth Hacking kampanja asiakkaat on jätetty laskuista pois. Eli seuraavat ovat vain sivujen (design / rakenne / sisältö /toiminnallisuudet) uudelleen suunnittelun ja projektin lopuksi tehtävän perusoptimoinnin tulosta.

Uusi ilmeeltään, toiminnallisuuksiltaan sekä tekniikaltaan nykyaikainen myyjä verkossa sai mm. seuraavaa aikaiseksi:

  1. Viiden valitun tärkeimmän hakusanan / lauseen nouseminen Googlen etusivulle 77.2% varmuudella
  2. Liikennemäärien kasvu sivulla orgaanisten hakutulosten kautta  142.5%
  3. Yhteydenottojen määrä sivujen kautta 124.8%
  4. Sivujen kautta realisoituneiden kauppojen kasvu 78.8%
  5. Sivujen nopeutuminen 142.86%
  6. Sivuilla käytetyn ajan kasvu 42.62%
  7. Keskimääräiset sivut / istunnot 177.6%
  8. Välittömän poistumisprosentin lasku -76.67%

*5,6,7 ja 8 vaikuttavat muuten olennaisesti mm. kohtiin 1 ja 2 ja sitä kautta luonnollisesti kohtiin 3 ja 4

Voisin jatkaa eri lukujen luettelemista tässä loputtomiin, mutta edellä luultavammin tärkeimmät. Kirjoittelen jossain vaiheessa vielä mm. siitä mitä hyvää olemme saaneet eri Growth Hacking kampanjoilla asiakkaillemme aikaiseksi. Joten seuraa Sosiaalisessa mediassa, lue blogia, tykkää, jaa kirjoituksia ja kutsu kaveritkin mukaan!


Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia blogikirjoituksia

Tiedätkö oikeasti mitä on sisältömarkkinointi?

Mitä me oikeastaan edes teemme?

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on ja miksi se on tärkeää kaikille yrityksille?

5 Vinkkiä sosiaalisen median markkinointiin

14 syytä miksi kaikkien yritysten kannattaa perustaa blogi


Haluatko löytää lisää asiakkaita? Ota yhteyttä meihin ja me autamme asiakkaat löytämään sinut!
__________

Jätä meille tietosi alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. 🙂

Nimesi

Yrityksen nimi

Kotisivujen osoite

Sähköposti

Puhelinnumero

Lisätietoja

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>