Mitä me oikeastaan edes teemme?

Mitä me oikeastaan edes teemme?

by Tuomo Antikainen, 11/07/2019

Pysyäkseen kilpailukykyisenä nykypäivänä, yritysten on syytä panostaa aina vain enemmän ja enemmän digitaaliseen markkinointiin ja näkyvyyteen netissä. Tähän liittyy paljon muutakin kun nettisivut ja Facebook profiili. Meiltä kysytään paljon, mitä me oikeastaan edes teemme ja miksi palveluistamme kannattaa maksaa. Yritän parhaani mukaan vastata tähän kysymykseen tässä kirjoituksessa.

Mitä Digitaalinen markkinointi tarkoittaa ja mitkä sen tavoitteet ovat?

Digitaalisen markkinoinnin yksinkertainen päätavoite on parantaa yrityksesi, palveluittesi ja tuotteittesi näkyvyyttä sekä löydettävyyttä netissä ja ohjata potentiaaliset asiakkaat toimimaan halutulla tavalla. Näitä voi olla esim. ostopäätöksen syntyminen verkkokaupassa, yhteydenotto asiakkaalta tai asiakkaan vierailu ravintolassasi naapurin ravintolan sijaan. Digitaalinen markkinointi on laaja käsite joka pitää sisällään monenlaisia toimenpiteitä jotka muodostavat toimivan kokonaisuuden yhdessä. Työmme voidaan kiteyttää kolmeen eri pääkategoriaan.

  1. Parannamme jatkuvasti yrityksesi, palveluittesi ja tuotteittesi näkyvyyttä sekä löydettävyyttä netissä
  2. Muodostamme kaikista valituista toimenpiteistä, työvälineistä ja kanavista toimivan ja tavoitteita tukevan kokonaisuuden
  3. Teemme jatkuvaa tutkimusta, seuraamme strategian toimivuutta ja keräämme tietoa jonka perusteella kokonaisuutta voidaan muokata ja sen toimintaa tehostaa

Mitä työkaluja käytämme ja mitä teemme?

Jokainen yritys on erilainen. Tämän vuoksi myös toimenpiteet, eri kanavat ja käytettävät työkalut, joilla muodostamme toimivan ja tehokkaan juuri sinun yrityksellesi räätälöidyn digitaalisen markkinoinnin strategian, vaihtelevat suuresti. Strategiaa myös muokataan jatkuvasti tulosten ja kerätyn datan perusteella toimivammaksi. Eri osa-alueiden painotukset monesti myös muuttuvat sitä mukaa matkan varrella kun saadaan enemmän tietoa siitä mikä toimii parhaiten.  Seuraavassa kuitenkin muutamia työkaluja ja toimenpiteitä listattuna.

  • Verkkosivujen suunnittelu
  • Toimivan ostopolun luominen tai sen tehostaminen sivuilla
  • Loogisen sekä miellyttävän käyttökokemuksen luominen vierailijoille
  • Sivujen tekninen optimointi hakukoneita varten
  • Sisällön (Tekstit / Kuvat) optimointi hakukoneita varten sekä tukemaan ostopolkua ja loogista käyttökokemusta
  • Liiketoimintaa tukevien mobiili applikaatioiden suunnittelu ja tekeminen
  • Hakukonemarkkinointi
  • Some-markkinointi ja Some-strategia
  • Sisältömarkkinointi
  • Mobiilimarkkinointi
  • Online-mainosten suunnittelu ja eri internetin mainosverkkojen tehokas hyödyntäminen
  • Ristiinmarkkinointi
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Markkinoinnin automaatio
  • Online brändäys
  • Jatkuva raportointi asiakkaalle


Haluatko löytää lisää asiakkaita? Me autamme asiakkaat löytämään sinut!

Ota yhteyttä!


Voinko tehdä Digitaalista markkinointia itse?

Ilman muuta. Sinä ja henkilökuntasi tunnette yrityksen, sen palvelut ja tuotteet sekä asiakaskunnan parhaiten, joten monesti yhdistelmä ammattilaisten tuottamia palveluita sekä osittain itse tehtyä digitaalista markkinointia voikin toimia parhaiten. Kuten aiemmin mainitsinkin, kyse on kokonaisuudesta ja siitä miten tämän kaikki osaset saadaan parhaiten toimimaan yhdessä. Yhteistyötä aloitettaessa onkin tärkeää kartoittaa tarkoin nykytilanne ja tavoitteet, olemassa olevat työvälineet, käytössä olevat markkinointikanavat, mitä osaamista yrityksen sisältä löytyy ja mihin kannattaa käyttää ulkopuolista apua.

Yhteistyömalli voi rakentua vaikkapa seuraavasti

  • Ulkoista verkkosivujen suunnittelu ja toteutus, mutta päivitä sisältöä ja tuota esim. blogikirjoitukset itse
  • Varmistaaksesi että kaikki markkinointiviestintä on yrityksen linjan mukaista, tee esimerkiksi sosiaalisen median julkaisut itse ja anna ammattilaisen hoitaa puolestasi maksullinen sosiaalisen median markkinointi
  • Tuota itse yrityksen uutiset, blogisisältö jne ja anna ammattilaisten hoitaa niiden optimointi, julkaisu ja jakelu eri  kanavissa
  • Tilaa mainos- ja esittelyvideot ulkopuoliselta mutta julkaise ne itse sivuillasi ja eri kanavissa
  • Tilaa sähköpostimarkkinointikampanjat-, sisältö- ja strategia ulkopuoliselta, mutta hoida lähetykset ja jakelu itse
  • Anna markkinointiin liittyvät tutkimukset ulkopuolisen tehtäväksi. Näitä voi olla esim hakusanatutkimukset, kerätyn markkinointidatan perusteella tehdyt analyysit ja toimenpide-ehdotukset sekä kohderyhmä- ja markkinatutkimukset

Mitä haluatkaan tehdä omalla porukalla ja mitä annat ulkopuolisen tehtäväksi on tietenkin täysin sinun päätöksesi. On kuitenkin hyvä pitää  huoli siitä, että sinulla on tarkka suunnitelma ja strategia, selkeine aikatauluineen sekä tavoitteineen ja pystyt yksityiskohtaisesti mittaamaan sen toimivuutta eri työkalujen ja tulostilastojen avulla. Ilman selkeää strategiaa ja kokonaisuuden sekä sen yksittäisten osa-alueiden toimivuuden tarkkaa seuraamista ja analysointia, strategian muokkaaminen toimivammaksi on mahdotonta, eikä siitä saada näin ollen maksimaalista hyötyä irti. Tätä voisi verrata siihen, että nakkaisit 10 tikkaa side silmillä taulua kohti etkä edes vaivautuisi tarkistamaan mikä tikoista osui.

Digitaalinen markkinointi muuttuu ja kehittyy jatkuvasti

Edellisen luettuasi sinulla on toivottavasti vähän parempi käsitys siitä, mitä me oikeastaan teemme. Lisäksi on vielä ainakin yksi tekijä joka tulee ottaa huomioon digitaalisessa markkinoinnissa ja strategian suunnittelussa. Digitaaliseen markkinointiin vaikuttavat osa-alueet muuttuvat ja kehittyvät huimaa vauhtia. Ja koska kokonaisuus on yhtä hyvä kuin sen heikoin osa-alue, tämä on syytä ottaa huomioon. Mikä toimi viime viikolla, ei välttämättä toimi enää ensi viikolla.

Vaikka pystyttekin varmasti hoitamaan monia asioita ”talon sisällä”, voi olla silti järkevää käyttää digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen toimiston palveluita ainakin joihinkin osa-alueisiin. Tämä mm. sen vuoksi, että ammattilaiset saavat tietää aina ensimmäisenä mitä alalla tapahtuu. Miten vaikkapa Google tai eri sosiaalisen median kanavat muuttavat toimintojaan ja algoritmejään. Esimerkiksi Google tekee omia päivityksiään keskimäärin n. 600 kertaa vuodessa. Kaikki nämä vaikuttavat strategian valintaan ja sen muokkaamiseen jotta paras mahdollinen lopputulos saadaan aikaiseksi ja tavoitteisiin päästään. Lisäksi uusia kanavia ja tapoja, missä ja miten digitaalista markkinointia voi tehdä, syntyy kuin sieniä sateella. Ammattilaiset ovat edellä mainituista aina ajantasalla ja meillä on yleensä myös hyvissä ajoin etukäteen tietoa tulevista muutoksista.

Käyttämällä ammattilaista digitaalisessa markkinoinnissa säästät aikaa, rahaa ja hermoja sekä voit olla aina varma siitä että strategia on hyvin suunniteltu ja muokkautuu matkan varrella aina mahdollisimman toimivaksi sekä tavoitteitasi tukevaksi.

Käy tutustumassa digitaalisen markkinoinnin palveluihimme tällä sivulla -> Palvelut


Muita sinua mahdollisesti kiinnostavia blogikirjoituksia

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on ja miksi se on tärkeää kaikille yrityksille?

5 Vinkkiä sosiaalisen median markkinointiin

14 syytä miksi kaikkien yritysten kannattaa perustaa blogi


Haluatko löytää lisää asiakkaita? Ota yhteyttä meihin ja me autamme asiakkaat löytämään sinut!
__________

Jätä meille tietosi alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. 🙂

Nimesi

Yrityksen nimi

Kotisivujen osoite

Sähköposti

Puhelinnumero

Lisätietoja

 

2 Comments


  • Kiinnostais , ehdotuksia?

  • Moi, laitoin sähköpostia :) Terveisin Tuomo Antikainen

Leave a Reply

Your email address will not be published

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>