14 syytä miksi kaikkien yritysten kannattaa perustaa blogi

14 syytä miksi kaikkien yritysten kannattaa perustaa blogi

by Tuomo Antikainen, 20/10/2018

”Laittaisko nyt lopultakin sen blogin pystyyn, vai pitäiskö lähteä kalaan.. tai jos kaljalle? .. joka puolella kyllä hoetaan, että siitä olisi bisneksessä hyötyä… mutta aika on muutenkin meleko kortilla.. pitäs sitä sitten ylläpitääkin, jatkuvasti jotain kirjotella ja en tiiä mitä sillä nyt sitten meidän hommiin on oikeastaan vaikutusta vai onko mittään… ”

Pysähdytäänpä hetkeksi miettimään ja helpotetaan vähän valintaa näiden vaihtoehtojen välillä. Listaan tähän muutaman hyvä syy miksi bloggaaminen kannattaa aina.

1. Lisää näkyvyyttä yrityksellesi.

Blogi joka täyttyy pikkuhiljaa säännöllisesti kirjoitellessa hyödyllisestä, informatiivisesta ja kohderyhmääsi  kiinnostavasta sisällöstä, hyvin todennäköisesti saavuttaa ennen pitkään potentiaalisia ostajia, uusia yhteistyökumppaneita sekä mahdollisesti tulevaisuuden tähtityöntekijöitä. Osa löytää blogisi sisällön ennen pitkää Google hakujen kautta, osa kirjoituksista saattaa lähteä kiertämään sosiaalisessa mediassa jakoina ja saavuttaa näin vieläkin suuremman yleisön.. täysin ilmaiseksi! Luomalla loistavaa sisältöä jota ihmiset haluavat lukea ja jakaa eteenpäin, brändisi vahvistuu ja  tavoita helposti melko nipun porukkaa jotka muuten eivät välttämättä olisi koskaan edes päätyneet sivuillesi.

2. Lisää liidejä thank you very much!

Bloggaamalla lisäät liikennettä sivuillasi ja saat lisää liidejä. Tutkimuksen mukaan, yritykset jotka kirjoittavat aktiivisesti blogia, saavat n. 55% enemmän liikennettä kotisivuille. Liidejä nämä yritykset saavat keskimäärin noin 4 kertaa enemmän kuin muut.

3. Vahvista prospekti- / asiakassuhteita pikkuhiljaa, tyylikkäästi ja hienovaraisesti.

Fakta: Suurimmalla osalla ihmistä ostohousut ovat vielä kaapissa kun he vierailevat ensi kerran sivuillasi. Nämä (toivottavasti) puetaan päälle vähän myöhemmin. Ensin otetaan hieman selvää mitä yrityksellä on tarjottavaa, tuumaillaan ja tutkitaan, selvitetään mitä muut ovat olleet mieltä ja minkälaisesta kioskista ylipäänsä on kyse. Bloggaamalla tätä tiedonjanoa on helppo sammuttaa. Blogi vastaa kysymyksiin silloinkin kun yrittäjä itse ei ole paikalla.

Lisään vielä tähän; bloggaaminen on varmasti yksi vähiten ”tungettelevia” tai ”tyrkyttäviä” markkinoinnin muotoja. Ihmiset voivat lukea blogia silloin kun se heille parhaiten sopii, etsiä vastauksia asioihin jotka juuri sillä hetkellä kiinnostavat. Blogin pitäminen markkinointi mielessä on kaukana tyrkyttävästä ”push” – markkinoinnista.


Haluatko löytää lisää asiakkaita? Me autamme asiakkaat löytämään sinut!

Ota yhteyttä!


4. Tarjoa entistä parempaa asiakaspalvelua.

Tämän päivän asiakkaat janoavat jatkuvaa dialogia niiden yritysten kanssa jonne he ovat päättäneet rahansa kantaa. Yksipuoleinen kommunikaatio ei vain toimi. Blogin pitäminen mahdollistaa molemminsuuuntaisen keskustelun. Blogin avulla on helppo kannustaa ihmisiä kommunikoimaan enemmän yrityksen kanssa ja antamaan esim. palautetta. Yrityksen on helppo vastata nopeasti kysymyksiin ja palautteeseen. Vastaukset jäävät myös näppärästi kommenttikenttään talteen muita  varten, jotka mahdollisesti etsivät vastauksia samoihin asioihin.

5.  Lisää kontrollia maineenhallintaan netissä.

Blogi voi auttaa maineenhallinnassa monella tavalla. Eri tilanteisiin ja esimerkiksi kritiikkiin pystyy vastaamaan nopeasti ja syvällisemmin kuin Facebook postiin tai tweettiin.

Kun blogi on osa yrityksesi sivustoa, kontrolli blogin, sen sisällön ja muun suhteen on täysin sinulla. Sosiaalisessa mediassa kontrolli on viimekädessä aina palveluntarjoajalla.

6. Ihmiset tykkäävät asioida ihmisten kanssa.

Yritykset eivät tee keskenään kauppaa, ihmiset tekevät kauppaa keskenään. Blogia kirjoittaessa ei kannata arastella pistää omaa persoonaansa peliin. Kun asiakkaalle tulee vaikutelma, että toisessakin päässä vastassa on vain toinen ihminen, kaupankäyntitilanteesta tulee huomattavasti paljon luonnollisempi ja tällainen vaikutelma on omiaan kasvattamaan luottamusta yritystä ja brändiä kohtaan.

7. Paranna hakukonenäkyvyyttä bloggaamalla.

Bloggaamisella on hakukonenäkyvyyteen (SEO) lukuisia positiivisia vaikutuksia. Niin kuin ihmiset, hakukoneetkin arvostavat jatkuvasti päivittyvää, tuoretta sisältöä sisältävää verkkosivustoa. Sivu jota päivitetään tiheään tahtiin indikoi sitä että sisältö on ajantasaista. Tiettyjä osia sivustoista, kuten meistä-, hinnasto-, ota yhteyttä-  tai palvelut-sivua, ei ole tarve päivittää kovinkaan usein. Tällöin sivustolle tarvitaan muita osioita jotka pitävät sivun ”elossa” ja aktiivisena niin ihmisten kuin hakukoneidenkin silmissä. Tähän tarkoitukseen blogin säännöllinen päivittäminen on aivan loistava ratkaisu.


Haluatko löytää lisää asiakkaita? Me autamme asiakkaat löytämään sinut!

Ota yhteyttä!


8. Paranna omaa ammattitaitoasi ja tietämystäsi.

Säännöllinen bloggaaminen pakottaa pysymään ajantasalla siitä mitä omalla alalla tapahtuu. Esimerkiksi kun kirjoitan blogiani, saatan käyttää yhden artikkelin taustatyöhön useita tunteja ja käydä läpi kymmeniä eri aiheesta kirjoitettuja tekstejä, tutkia aiheeseen liittyviä sivustoja ja etsiä uutisia tai muita tietolähteitä kirjoituksiani varten. Yritän kirjoittaa mahdollisimman monipuolisesti aiheista jotka liittyvät myymiimme palveluihinja aiheista jotka näin ollen kiinnostavat todennäköisimmin kohderyhmäämme. Samalla kun tarkoitukseni on jakaa käyttökelpoista ja itse sovellettavaa tietoa lukijoilleni, pysyn itsekin ajan tasalla, opin koko ajan uutta ja saan uusia ideoita kuinka parantaa palveluitamme. Toimialamme on sellainen, että jatkuva tietojen päivittäminen on välttämätöntä. Otetaan esimerkiksi Google, joka tekee pelkästään omiin algoritmeihinsä muutoksia n. 500- 600 kertaa vuodessa. Jos näitä muutoksia ei seuraa kuukauteen, kelkassa pysyminen vaikeutuu huomattavasti. Bloggaaminen on loistava työkalu pitää itsensä ja ammattitaitonsa ajantasalla.

9. Uskottavuudelle boostia.

”About us”-, ”Meistä”-, ”Yrityksemme”-sivu, suurimmalla löytyy jokin näistä omilta kotisivuiltaan. Näiden tarkoitus on kertoa asiakkaille yrityksestä, sen osaamisesta, asiantuntemuksesta ja vahvuuksista; blogin tarkoitus on näyttää että asia todellakin on näin, kertoa ihmisille että sinä ja muu henkilökunta olette alan ehdotonta kärkeä, asiantuntijoita omalla tontillaan. Blogin tulisi välittää mielikuvaa sitoutumisesta jatkuvaan oppimiseen, sitoutumisesta haluun olla paras omalla toimialalla ja että yritys on alansa ammattilainen  ja tiimin jäsenet alan huippuasiantuntijoita.

10. Etumatkaa kilpailijoihin

Parempi asiakaspalvelu, persoonallinen ulosanti ja markkinointi, ammattitaito, uskottavuus, parempi hakukonenäkyvyys – kaikki nämä yhdessä tuovat selkeää kilpailuetua ja erottavat sinut kilpailijoistasi. Kaikkiin näihin voi myös vaikuttaa bloggaamalla

11. Alenna markkinointikustannuksia

Blogin pitäminen on kustannustehokasta markkinointia. Inbound-markkinointi maksaa tutkimuksen mukaan 62% vähemmänkuin perinteinen Outbound-markkinointi, kuten TV- tai radiomainokset tai suoramainonta. Keskimääräinen liidin hinta Inbound-markkinoinnissaon erään Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan n. 122 euroa (143USD); keskimääräinen liidin hinta taas saman tutkimuksen mukaan on n. 320 euroa (373 USD)

12. Tunne asiakkaasi paremmin

Bloggaaminen itsessään ja siihen liittyvä analytiikka auttaa ymmärtämään asiakkaan tarpeita, haluja ja käyttätymistä syvemmin. Mitä aiheita luetaan eniten, mikä toimii markkinoinissa parhaiten, mitkä aihealueet tuovat eniten liidejä. Tieto on valtaa. Seuraammalla asiakkaiden käytöstä ja analysoimalla kerättyä statistiikkaa saat tietoa jonka avulla voit kohdentaa markkinointiasi tarkemmin ja antaa kohderyhmällesi sitä sisältöä mitä he haluavat. Lue myös aina kommentit ja vastaa niihin.

13. Bloggaaminen parantaa myyntitaitoja

Jatkuva ja säännöllinen bloggaaminen tarkoittaa, että jaat tietoa kohderyhmällesi jatkuvasti tuotteistasi, palveluistasi ja toimialastasi. Toisin sanoen myyt ja koulutat asiakkaitasi. Kirjoittamalla näistä ja niistä saatua palautetta analysoimalla (sekä vastaamalla palautteeseen), keksit todennäköisesti jatkuvasti uusia myyntiargumentteja ja opit miten kutakin palvelua tai tuotetta saa parhaiten kaupaksi. Mikä palvelu uppoaa millekin kohderyhmälle. Ja ennenkaikkea miten palveluita voi kehittää niin, että niiden myyminen on jatkossa entistä helpompaa. Bloggaminen voi tehdä sinusta paremman myyjän alallasi.

14. Rakenna yrityksestäsi entistäkin parempi

Laske kustannuksia samalla kun saat enemmän ja edullisemmin parempia liidejä. Bloggaamalla voit helposti testata ideoita tai tuotteitasi kohderyhmälläsi ja saat niistä suoraa palautetta potentiaalisilta asiakkailta. Bloggaamalla pidät ammattitaitoasi yllä ja myyntitaidot tikissä. Oikein toteutettuna ja keräämällä statistiikkaa tuloksista ja palautteista, kommunikoimalla kohderyhmäsi kanssa jatkuvasti, voit parantaa tuotteitasi ja palveluitasi sekä löydät parhaimmat tavat kehittyä ja kasvaa.

Tässä muutamia syitä, miksi blogin kirjoittaminen on järkevää ja kannattavaa. Tuleeko sinulla jotain muita argumenttejä mieleen? Miten sinä olet hyötynyt bloggaamisesta? Jaa kokemuksiasi kommentteissa!

Haluatko löytää lisää asiakkaita? Ota yhteyttä meihin ja me autamme asiakkaat löytämään sinut!
__________

Jätä meille tietosi alla olevalla lomakkeella ja olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. 🙂

Nimesi

Yrityksen nimi

Kotisivujen osoite

Sähköposti

Puhelinnumero

Lisätietoja

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>